Frede Damgaard

 

FREDE DAMGAARD:
”FIND SØDMEN ANDRE STEDER I LIVET END I DET, DU SPISER.”

Vinteren venter forude, og sammen med kulden kommer ofte sygdomme som influenza og forkølelse. Feberture, tilstoppede næser og øjne, der løber i vand er blot nogle af de ubehagelige symptomer, de bringer med sig. Og en vigtig del af kuren er søvn. Ernæringsterapeut Frede Damgaard, der har siden 1974 beskæftiget sig med kostens sammensætning, vil dog her give et par råd til, hvordan du kan booste dit immunforsvar. Så undgår du måske at ligge i sengen, når først julefester og nytåret står for døren.
Af: Christine Petersen

 
Ernæringsterapi som livsstil
65-årige Frede Damgaard er en pioner inden for behandlerverden og en af de første ernæringsterapeuter i den danske helsebranche. Et job der består af at give en individuel ernæringsterapi omkring de udfordringer, en person kommer med. Her kortlægger Damgaard personens madindtag og undersøger, om der er nogle kostændringer, som kan være positive for klienten. Det kan blandt andet være, at personen oplever fødevarereaktioner, eller der skal ske en optimering med kosttilskud og nye fødevarer.

“Vi hjælper i branchen folk hurtigere i mål med at finde balance. Og det er både ved at se på tarmsystemet, og om der er fødevarereaktioner som er problematiske,” Siger Frede Damgaard og fortsætter med dagens første råd:
“Først og fremmest bør kosten være syre-base baseret*. Her er det vigtigt ikke at spise for meget syre. Derudover skal der gerne lidt motion til hver dag og en god portion grøntsager. Helst de mørkegrønne af slagsen som spinat, grøntkål, broccoli. Og så en masser krydderurter, hvidløg, ingefær og peberrod. Især peberrod er for mange en glemt plante, men den er vældig god til at beskytte mod en masse infektionssygdomme og holde fordøjelsen fri for negative bakterier. Og så er det en dansk rod, som vi burde fokusere mere på.”

Damgaard anbefaler generelt på denne årstid, at spise mere let tilberedte grøntsager, som eksempelvis er sprødstegte i en wok eller kogt i kort tid. Så får man det maksimale ud af råvarerne og skader ikke fordøjelsessystemet. Alt for meget råkost kan på denne kolde årstid nemlig også give fordøjelsesproblemer, da det er hårdt for tarmene at omdanne. Han lever selv 100 procent efter sine egne kostråd, hvor blandt andet sukker, mælkeprodukter, hvede og oksekød er pillet helt ud af madplanen. De er nemlig skadelige for fordøjelsessystemet – og det er her nøglen til et sundt immunforsvar ligger, siger han.

Få styr på tarmen og dermed resten af kroppen
Man siger, at vejen til en mands hjerte går gennem maven. Faktisk indeholder det ordsprog mere sandhed, end man måske går og tror. For vejen til et sundt hjerte og en sund krop går nemlig gennem maven og de råvarer, som ender i den. Fordøjelsessystemet er den primære kilde til en velfungerende krop. Derfor bør vi tage meget mere stilling til det, vi spiser, hvis vi altså vil undgå sygdomme, medicin og manglende overskud i hverdagen, lyder det fra Damgaard.

Et af de steder, vi kan starte, er,  ifølge terapeuten Frede Damgaard, at undgå tungt fordøjelige råvarer som oksekød, svinekød, mælkeprodukter og hvede, da de især belaster fordøjelsen.

“70-80 procent af immunforsvaret sidder i fordøjelsessystemet. Og hvis man spiser ting, der belaster fordøjelsen, eller skaber gæring i systemet, så belaster man ikke bare nervesystemet og hjertet, men også immunsystemet og hjernen. Derfor skal man holde indtagelsen af de fødevarer på et minimum. Kort sagt; jo mere du belaster fordøjelsen, jo mere nedsætter du dit immunforsvar.”

Frede Damgaard udsteder ikke en mirakelkur og kan også godt selv blive småsyg, hvis weekendskemaet har været fuldt booket. Men sengeliggende syg har han ikke været i mange år.

Biluheld fik Damgaard på ret spor
For Frede Damgaard blev beslutningen om en livsændring ikke taget af ham selv. Der skulle nemlig en trafikulykke og en bevidstløs tilstand i over 6 døgn til, før han fandt ud af, hvor meget den rette kost og livsstil betyder.

“I tidernes morgen var jeg keramiker og discjockey. Men en aften efter et spillejob punkterer jeg på mit ene forhjul og ender i en trafikulykke. Jeg bliver slået bevidstløs i 6 1/2 døgn og får mit første piskesmæld. Efterfølgende får jeg en masse problemer og skal indtage mange forskellige medikamenter. På et tidspunkt møder jeg nogle mennesker, som fortæller mig, at det kan man gøre noget ved. Jeg begynder at læse en masse om kosten og spise anderledes. Og i løbet af 3 1/2 måned så kunne jeg lægge medicinen på hylden. Herefter begyndte jeg at uddanne mig inden for ernæring.”

De seneste år er bevidstheden omkring det, vi spiser, dog blevet mere udbredt. Men det samme gælder desværre for brugen af tilsætningsstoffer og forurenende smagsforstærkere. Det oplever Damgaard på tæt hold i forbindelse med sit job.

“Det er især gluten reaktioner og nye faktorer i vores miljø, som har skabt problemer for mange de sidste par år. Det kommer til udtryk ved, at vi ser reaktioner på ting, som vi ikke har set før. Men samtidig er der også kommet en større bevidsthed blandt befolkningen om, at det, vi spiser, har indflydelse på vores velbefindende. Og flere mennesker oplever, at hvis de styrer anderledes ind med kosten, er der flere udfordringer, de bedre kan klare.”

Kampen mod sukkertrangen
Overskud i hverdagen er i høj grad forbundet med om det er mandler, æbler eller slik, som ryger ind i munden. De sukkerholdige produkter skaber nemlig ubalance og humørsvinger i takt med, at blodsukkeret farer op og ned. Modsat giver det rigtige mellemmåltid dig overskud og et bedre humør. Og her er det med at holde tungen lige i munden. For hvis du er en af dem, som tror, at det er bedre at spise et stykke tørret frugt frem for et stykke Haribo, så bør du tænke anderledes.

Det er nemlig en myte, at tørrede frugter er sunde i store mængder. De indeholder en masse frugtsukker, og det kan leveren ofte ikke omsætte. Det bliver ikke forbrændt, og kan skabe problemer med omdannelse til fedtstoffer, der er svære at forbrænde, og så har vi bare en skade på leveren i stedet for på tarmene. Det er det, man kalder non alcoholic fatty liver disease – som kan skade kredsløbet og udvikle sig til overvægt og diabetes II.

Det samme gælder for de ovnbagte rodfrugter, som jo ellers lyder sundt. Får de for meget varme frigøres sukkerstofferne i rødderne, og de bliver nærmest glaseret. Deraf kommer det skinnende og sprøde lag – og sikkert også det, som mange sikkert synes gør dem så lækre. Men endnu engang ryger sukkerstofferne i leveren og skaber skader på sigt. 

For mange er sukkerindtaget nok en synd, som de ikke vil undvære – især her op mod jul. Men til dem har Frede Damgaard en klar besked.
”Spis din mad, tyg din mad og smag, det du spiser. Og så må du finde sødmen andre steder i livet end i det, du spiser.”

Om sukkerstoffer, gluten, mælk og oksekød skal helt ud af din kost. Eller du blot vil spise lidt mere quinoa, mandler og chiafrø end normalt er dit eget valg. Men måske det godt kan betale sig at tage et kig indad? Hvem ved, måske det betyder en jul og begyndelse på et nyt år uden snue og hosten – og med en bedre mental helse?

*En balanceret syre-base kost består af mange basiske råvarer og færre syreholdige produkter.

Syredannende fødevarer er bl.a.:
•    Protein og fedt-rige fødevarer, som eks. kød, vildt, indmad, fjerkræ, fisk, æg, mælkeprodukter og ost.
•    Kerner og nødder.
•    Bælgplanter.
•    Kornprodukter, pasta, hvidt brød.
•    Samt tillige kunstige sødestoffer og sukker, kiks, kager, juice osv., alkohol og koffein rige drikke.

Basedannende fødevarer er bl.a.:
•    Grønsager: særligt bladgrønt, kål, rodfrugter, spirer.
•    Mælkesyregærede/ fermenterede grønsager
•    Bær og frugt.
•    Krydderier og urter.

Hippie Houses siger tak til Frede Damgaard for sit besøg.  
 

Se de andre artikler her ...